This article is written by Azira Aziz, a young lawyer who harbours hope that one day Malaysians have equal racial and religious rights under the law, as we all are before the eyes of God. She is usually found at Saya Anak Bangsa Malaysia (http://SayaAnakBangsaMalaysia.net)

http://www.loyarburok.com/2011/08/15/lu-murtad-dakwaan-kafirmurtad-dari-segi-undang-undang-syariah/

Perkara yang membuatkan saya sedih akhir-akhir ini adalah betapa mudahnya sesorang Islam memanggil seseorang Islam yang lain sebagai Murtad kerana perbezaan pendapat. Dalam setiap perbincangan mengenai isu-isu, sudah tentu ada yang konservatif, ada yang liberal, dan ada yang atas pagar, maklumlah semuanya datang dari latar belakang yang berlainan keluarga, kaum, agama pendidikan dan seumpama dengannya.

Kadang-kala, role-playing atau devil’s advocate i.e. mengambil kedudukan yang bertentangan dengan fahaman atau pegangan sebenar menajamkan minda untuk lebih mendalami dan memahami kedudukan orang yang lain. Ini adalah jenis perbincangan yang sihat, di mana kesemua pihak-pihak di dalam perbincangan tersebut, dengan gaya bahasa yang sopan dan intelektual menghujahkan pendapat mereka dengan baik sehingga segala sesawang kemusykilan dapat dibersihkan dan sekiranya tidak bersetuju pun, tidak mengapa, masih saling hormat-menghormati antara satu sama lain.

Saya tidak berapa berkenan dengan mereka yang suka menggunakan kata-kata kesat dan sengaja menyinggung untuk mengutarakan pendapat masing-masing dan meninggikan suara kerana tahu posisi yang diambil tidak kukuh tetapi mahu menang juga. Saya terkilan sebenarnya dengan perangai kurang matang sesetengah pihak yang sanggup menunding jari dan menggunakan pelbagai tohmahan dan cacian tanpa menggunakan akal fikiran untuk menimbangtara buah fikiran yang dikemukakan oleh individu tersebut. Ada yang sehingga sanggup mengugut untuk membunuh, merogol dan mengancam keluarga dan rakan-rakan individu yang menjadi mangsa tersebut.

Untuk kesedaran umat Islam saya sendiri, terutamanya di dalam bulan Ramadan yang mulia ini, silalah membuka minda dan hati mengenai betapa seriusnya dakwaan-dakwaan yang dibuat tersebut dan betapa undang-undang Islam menghalang perbuatan tersebut. Bagi mangsa-mangsa yang terkena ataupun yang mungkin dipanggil kafir/murtad pada masa hadapan, ini adalah salah satu cara untuk melawan perbuatan-perbuatan yang keji tersebut.

Dari Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 Act 559, menyatakan seperti berikut;

31. Takfir.

(1) Subject to subsection (2), any person who alleges or imputes by words, either spoken or written, or by sign or visible representation, or by any act, activity or conduct, or by organising, promoting or arranging any activity or otherwise in any manner, that any person professing the religion of Islam or person belonging to any group, class or description of persons professing the religion of Islam-

(a) is or are kafir;

(b) has or have ceased to profess the religion of Islam;

(c) should not be accepted, or cannot be accepted, as professing the religion of Islam; or

(d) does not or do not believe in, follow, profess, or belong to, the religion of Islam, shall be guilty of an offence and shall on conviction be liable to a fine not exceeding five thousand ringgit or to imprisonment for a term not exceeding three years or to both.

(2) Subsection (1) shall not apply to-

(a) anything done by any Court or religious authority established, constituted or appointed by or under any written law and empowered to give or issue any ruling or decision on any matter relating to the religion of Islam; and

(b) anything done by any person pursuant to or in accordance with any ruling or decision given or issued by such Court or religious authority, whether or not such ruling or decision is in writing or, if in writing, whether or not it is published in the Gazette.

Di dalam kes Amnah Bt Shaari Lwn Roderick John Brooks [2007] 2 LNS 9, fakta pendeknya adalah seperti berikut; Pemohon, seorang wanita Islam yang lahir dari keluarga Melayu Islam adalah isteri kepada Responden. Mereka telah berkahwin di England dan ketika perbicaraan tersebut tidak lagi bersefahaman. Responden mendakwa isterinya telah keluar daripada agama Islam ke agama Kristian dan oleh kerana itu, bahawasanya perkahwinannya dengan Pemohon adalah tidak sah dari mula (void ab initio). (Nota: Saya rasa ini taktik suami tak nak bayar nafkah selepas bercerai).

Mahkamah telah membincangkan mengenai bidangkuasa agama, dan menyatakan bahawa Mahkamah “bersetuju dengan hujahan pihak Pemohon bahawa hak untuk memulakan posiding bagi penentuan agama atau pertukaran agama keluar dari Islam hendaklah dimulakan sendiri oleh individu itu sendiri atau pihak berkuasa Agama jika pihak itu masih hidup. Jika individu itu telah meninggal, hak tersebut boleh dilaksanakan oleh waris-warisnya atau pihak berkuasa Agama. Membenarkan individu lain mempersoalkan keimanan seseorang akan membuka jalan kepada ruang gejala kafir mengkafir dalam masyarakat dan akan mengkucar-kacir keharmonian dalam masyarakat. Kafir-mengkafir adalah suatu yang haram berdasarkan nas-nas yang sahih.

Rasulullah s.a.w. bersabda:[Ayat Arab] Bermaksud:-

“Janganlah seseorang menuduh orang lain dengan fasik atau kafir, kecuali hal itu akan jatuh pada diri si penuduh itu jika orang yang dituduh tidak bersifat demikian.”

Oleh kerana gejala kafir mengkafir itu haram, maka jalan-jalan yang membawa kepada gejala tersebut juga tidak boleh dibenarkan. Hukum seperti ini dinamakan dalam disiplin ilmu Usul al-Fiqh sebagai Sadd al-Zari’. Sadd al-Zari’ bermakna jalan-jalan yang membawa kepada sesuatu yang diharamkan dan yang mengandungi perkara-perkara kejahatan seperti melihat aurat seorang yang ajnabi yang boleh membawa kepada kejahatan perzinaan. Sadd al-Zari’ juga adalah sebagai salah satu sumber hukum dalam Islam selain dari al-Quran, al-Sunnah, Ijma’ dan Qiyas.

Oleh itu, mahkamah memutuskan Responden secara individu tidak mempunyai hak untuk mempersoalkan akidah pihak Pemohon. Hak tersebut boleh dilaksanakan melalui pihak berkuasa agama yang mentadbirkan urusan pernikahan Pemohon dan Responden.”

Kesimpulannya, setelah meneliti undang-undang Syariah beserta kes yang mengambilkira sabda Rasulullah S.A.W, Mahkamah Syariah telah memutuskan bahawa mendakwa seseorang Kafir/Murtad adalah perbuatan jenayah dalam Islam dan boleh didenda tidak lebih RM5,000 dan/atau dipenjarakan tidak lebih tiga (3) tahun.

Renungkanlah.

Advertisements